De nieuwe levensstijl - Reisverslag uit Nungwi, Tanzania van Coco Derink - WaarBenJij.nu De nieuwe levensstijl - Reisverslag uit Nungwi, Tanzania van Coco Derink - WaarBenJij.nu

De nieuwe levensstijl

Blijf op de hoogte en volg Coco

01 Januari 1970 | Tanzania, Nungwi

Wat een heerlijke dagen in Victoria Falls Zimbabwe. Als optionele activiteit heb ik raften gedaan. Dit was zo n geweldige uitputtende ervaring. De Zambezi rivier is erg wild en elke stroomversnelling heeft een naam van de duivel gekregen. De eerste keer dat we zijn omgeslagen was even wennen. Happen naar lucht en boven water blijven tot dat het reddingsteam je weer in de boot heeft geholpen maar we konden er heel hard om lachen. Na 30 km raften moesten we de berg van de Canyon omhoog lopen. Pfff dat was zo stijl en zwaar. Ik ben de hele dag en de dag erna hier zo uitgeput van geweest. En wat een spierpijn elke beweging was zwaar.

Tijd voor een nieuwe tour. 7 van de oude groep en nieuwe gidsen. De nieuwe groep bestaat veel uit Duitse volwassenen die slecht engels spreken. Voor mijn Duits is dit heel handig, maar voor niet Duits sprekende mensen is het erg vervelend. Echt ik leer zoveel nieuwe Engelse woorden dat ik soms niet eens het Nederlandse woord ervoor weet. Helemaal met alle dieren die we zien.

De eerste 2 dagen waren zwaar. 5 uur in de ochtend vertrekken met de truck en na zonsondergang en pas na 20 uur op het kamp arriveren. We zijn in Zambia! De president van Zambia is een paae dagen geleden overledeb waardoor het hele land in rouw is. En ja weer een nieuwe valuta. De Zambia kwacha. Elke keer een nieuwe valuta is erg lastig met omrekenen. De prijzen zijn nog altijd normaal en vergelijkbaar met Europa, dat had ik niet verwacht van Afrika.

Dan een highlight van de tour. Het South Luangwa national park. Ons kamp is omrings door wilde dieren. groepen Olifanten passeren onze tent. Nijlpaarden liggen in het water en we vonden voetafdrukken van een nijlpaard direct naast de tent na de eerste nacht hier. In de ochtend gingen we op pad voor een game drive (= safari rit) We zagen heel veel olifanten, giraffen en Nijlpaarden. En heel erg gaag we vonden een leeuwen familie van 16 leeuwen. Zo bijzonder om zoveel leeuwen bij elkaar te zien in het wild. Op het laatst kwamen we zelfs op 4 meter afstand van deze groep leeuwen. waaaauwwwww en dat op mijn verjaardag! Na wat rust uren bij het zwembad hadden we een late game drive. Het groote doel was het vinden van het Jachtluipaard. We vonden een prooi en veel voetafdrukken en uiteindelijk in het donker liep hij voor de truck. Wat een prachtig dier. Dit is weer een nieuwe favoriet op de lijst met Nijlpaarden en bush babies. En wat een cadeau!

Na dit prachtige avontuur gaan we door naar Malawi!

Hier wat leuke feitjes die ik gedurende de reis te weten kom.

- de lokale bevolking gebruikt de bladeren van de palm boom voor allerlei sierraden en manden.
- In Zimbabwe kun je met 5 verschillende valuta betalen, maar hun valuta is nu de Amerikaanse dollar.
- Leeuwen slapen 20 uur op een dag.... haha luie dieren
- Het nieuwe woord van de dag: sausage tree. Dit is een giga boom met grote worsten er in. De olifanten eten deze vegetarische worsten. Ze zijn ongeveer 3 kilo en hangen in de boom. grappig!
- De geur van een dode olifant is niet te verdragen.
- Olifanten overlijden aan ouderdom of ziektes en worden pas na hun dood gegeten door roofdieren.
- In het zuiden van Afrika spreken de mensen erg goed Engels. Ze worden groot en deels gedwongen en mogen op school nooit hun eigen taal spreken.

Malawi gebruikt ook de Kwacha als valuta maar wel weer andere kwacha. 500 kwacha is 1 ? dus we rekenen met grote bedragen waf wel erg leuk is. uit het pin automaat kreeg ik dus 40 briefjes van 1000 kwacha. We waren prpefkonijnen voor een nieuwe camping plaats aan het meer van Malawi. Dit was echt paradijselijk mooi! Met onze tent op de rand van het strand en uitzicht op het meer. Hier hebben we 2 heerlijke ontspannen dagen gehad met een bezoek aan het ziekenhuis en de school was heel apart was. Alle kinderen willen je aanraken of vasthouden en het is soms echt vechten om onze handen. Na het bezoek aan de school liepen ereer dan 200 kinderen om ons heen.

Om van mijn laatste kwacha's af te komen heb ik mijn haar laten vlechten door mensen van de lokale bevolking. De haarsalon bestond uit mijn eigen krukje op het strand echt een grappig gezicht.

Op naar Tanzania land nummer 7 in Afrika al weer! Weer een nieuwe valuta de Tanzania shilling weer met groot geld rekenen 1900 shilling is ? 1. En het eerste drankje op de grens kostte 1000 shilling. Daarnaast is de tijd een uur vooruit gegaan. Waar in Malawi veel mensen op de fiets waren zie je in Tanzania veel motoren. De corruptie bij de politie is ons al snel duidelijk geworden. De politie wilde ons een boete geven op basisi van een snelheid met de lasergun die totaal niet klopte. Omdat de politie het rijbewijs had ingenomen van onze gids moest er een bedrag betaald worden, maar na lang discussieren werd het bedrag gehalveerd. Rare methode.

De eerste dag van de tour werden we helemaal wild bij het zien van een springbok of een baviaan langs de weg. Of bij het oversteken van kuddes wild. Ik kan nu wel zeggen dat we aardig zijn aangepast. Nog steeds is het grappig om te zien, maar er worden geen foto's meer van gemaakt. Ook al zijn we als euporeanen heel erg metrealisitisch. Toch leef ik al 5 weken uit een backpack, heb ik amper wifi en gebruik ik de mobiel alleen voor foto's.

En toen kwamen we alweer in Dar el Salaam het punt waar we op de ferry naar Zanzibar gingen. Echt iets waar we naar uit gekeken hebben. Waaaaauuewwww na een zeer vroege ochtend om 4 uur. Zijn we op de boot gestapt na wat problemen met de corrupte agenten hebben we de boot maar Zanzibar gehaald!! het is prachtig hier!! witte stranden, fruitbomen met fruit dat ik nog nooit gezien heb en echt afrikaanse huizen.

• 16 November 2014 - 13:50

Marli:

Wat een verhaal....

• 16 November 2014 - 13:52

Erik:

Wat een belevenis Coco en geweldig om te lezen.
    Corrupte agenten hebben we hier ook.
    Filmpjes van raften op de Zambezi rivier gezien jeetje heftig.
    Je schrijft geweldig
    Heel veel plezier nog we leven met je mee.

• 16 November 2014 - 15:17

Paula:

Wow wat klinkt dit allemaal geweldig,ben jaloers op je en blij dat je overal zo van geniet,blijven doen he XXXXX

• 16 November 2014 - 18:39

Ilona :

Kijk als je erom vraagt krijg je het

• 16 November 2014 - 18:44

Zie dat de helft van mijn text weggevallen is dus opnieuw
    Ik heb weer genoten van je verslag en lees dat het na 7 dagen stilte goed met je gaat en je weer van alles beleeft hebt. Geniet lekker van het strand en alles om je heen