Op naar de evenaar - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Coco Derink - WaarBenJij.nu Op naar de evenaar - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Coco Derink - WaarBenJij.nu

Op naar de evenaar

Blijf op de hoogte en volg Coco

28 November 2014 | Kenia, Nairobi

Voor de 1ste dag van de nieuwe tour moesten we een kleine rugzak inpakken voor 1 nacht, want we gaan naar het Masai Mara nationaal park. Met Prosper de kok en 2 nieuwe reizigers gaan we in safari auto's op pad. We rijden door een prachtige vallei waar een oude vulkaan was. Er zijn hier op elke plek veel opdringerige verkopers soms ben ik er echt klaar mee ze komen zelfs in de auto.

Na 3 uur rijden op een extreem hobbelige zandweg komen we aan op onze accommodatie. We slapen in een grote tent omder een huisje met bedden. Erg grappig. Later bezoeken we de Masai stam. Met een gids bekijken we een dans, de huisjes en zien we zelfs hoe ze een koe open snijden. Erg apart dat er hele kleine kinderen bij staan terwijl een vrouw de hele koe open snijdt en er stukken uit haalt als voer voor de hond. Een ander interessant iets is de besnijdenis voor mannen. Jongens van 13 jaar gaan dan voor 5 jaar de bossen in met een groep leeftijdsgenoten. In de eerste maand onder begeleiding van een volwassen man. Deze man doet de besnijdenis. De jongens mogen niet huilen en krijgen daarna koe bloed om het verloren bloed aan te vullen. Daarna zijn ze alleen en worden ze echte mannen als ze als groep een leeuw doden en de kop terug brengen naar het dorp. Vrouwen besnijdenis doen ze gelukkig niet meer in deze groep, maar wordt op veel plekken nog wel gedaan. Erg interessant en de mensen hier praten er heel open over.

Dan het park. Veel heuvels en super veel giraffen, gnoe's en antilopen. We zien erg veel dieren met jongen. Ook de olifanten zagen we met kleintjes soms nog maar een week oud. Echt heel klein zijn ze dan. Erg grappig we zagen leeuwen en éen van de leeuwen was 2 meter van een olifant vandaan. We zagen dat de olifant de leeuw zat te treiteren met zijn slurf tot dat de leeuw weg ging. We kwamen echt heel dichtbij 2 meter ofzo. Het mannetje miste een oog, waarschijnlijk in een gevecht verloren.

De ochtend erna gingen we voor een ochtend safari om 6 uur op pad. Na veel dieren gespot te hebben zag onze gids een vlek in een boom in de verte wat later een luipaard blijlt te zijn. Hij overtreedt de regels door van het pad te gaan maar daardoor waren we met de jeep onder de boom waar het luipaard in lag er gaaf. Mijn 2e luipaard en eerste in daglicht. Mooi beest is dat.
Na nog enkele leeuwen welpjes gespot te hebben was het alweer lunch tijd. Tijd om het park uit te gaan en onze gidsen en truck weer te zien. Op weg naar Naivasha. Onderweg zagen we een personen busje met een doodskist op het dak. Erg apart dat dit in het openbaar vervoer wordt vervoert. In het kamp lopen de nijlpaarden ( met baby's) vlak bij onze tenten gelukkig zit er prikkeldraad tussen. wel cool om weer zo dicht bij te zijn.

De volgende ochtend zijn we voor een safari wandeling op pad gedaan we waren erg dicht bij de nijlpaarden. Dit keer lopend en zonder hekken erg gaaf. Daarna nog erg dicht bij giraffen geweest terwijl we liepen. En we hebben de geboorte van een zebra gezien op 10 meter afstand. Dit was zo uniek dat zelfs de gidsen het nog nooit gezien hadden. Zo gaaf 2 minuten ma de geboorte wilde de kleine zebra al gaan staan. Prachtig om te zien.

Later in de middag kwamen we bij het meer Nakura. Hier hebben we neushoorns gezien verder vond ik dit geen mooie plek in vergelijking met andere plekken. Nog steeds is het bijzonder dat we 1 van de 2 mannetjes leeuwen hebben gezien die er leven.

Op maar Uganda morgen en we passeren de evenaar.

• 28 November 2014 - 19:59

Ilona :

Weer leuk om je verslag te lezen. Het is voor ons natuurlijk wel heel apart de gewoontes van die mensen. Lijkt mij wel een unieke ervaring om bij zo'n stam te zijn. Veel plezier in Uganda

• 29 November 2014 - 00:01

Erik:

Weer een fantastisch verhaal Coco. Je maakt zo heel wat mee.
    Nog even en dan zie ikje weer terug

• 29 November 2014 - 16:18

Marli :

Wat een verhaal weer
    Je hebt de big five al wel gespot.